Przejdź do treści
Przejdź do treści
Szukaj

Statut

Załącznik do Uchwały  Nr XXXVIII/ 474/ 2013
Rady Miasta Gniezna z dnia 27.11.2013r.

 

Statut
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Gnieźnie

 

Dział I
Przepisy ogólne.

§1

  1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gnieźnie, zwany dalej Ośrodkiem, jest samodzielną jednostką organizacyjną Miasta Gniezna, nie posiadającą osobowości prawnej.
  2. Ośrodek działa jako wyodrębniona jednostka budżetowa Miasta Gniezna w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.
  3. Ośrodek realizuje zadania:

1) Miasta Gniezna w zakresie pomocy społecznej, będące zadaniami gminy, własne oraz  zlecone, nałożone ustawami albo wykonywane na podstawie porozumień zawartych z organami administracji rządowej,

2) na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego lub innymi podmiotami,

3) w oparciu o Zarządzenie Prezydenta Miasta Gniezna w zakresie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,

4) w oparciu o Zarządzenie Prezydenta Miasta Gniezna w zakresie ustawy o dodatkach mieszkaniowych,

5) inne zadania Miasta Gniezna określone jako zadania Ośrodka w niniejszym Statucie  lub wynikające z przepisów prawa.

§2

  1. Siedzibą Ośrodka jest Miasto Gniezno.
  2. Terenem działalności Ośrodka jest obszar administracyjny Miasta Gniezna.

 

Dział II.
Cele i zadania.

§3

 

Celem działalności Ośrodka jest:

1) zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka,

2) umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia oraz zapobieganie powstawaniu takich sytuacji,

3) przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,

4) wsparcie rodzin we właściwym wypełnianiu ich funkcji i zadań.

§4

 

Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:

1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwanej dalej ustawą o pomocy społecznej (tj. Dz. U. 2013r. poz. 182 ze zm.),

2) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013r. poz. 594 ze zm.),

3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2008r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.),

4) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej (tj. Dz. U. z 2013r. poz. 135 ze zm.),

5) ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „ Pomoc państwa w dożywianiu” (Dz. U. z 2005r. Nr 267, poz. 2259 ze zm.),

6) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 ze zm.)

7) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013r. poz. 885 ze zm.),

8) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),

9) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2013r. poz. 907 ze zm.),

10) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach  rodzinnych (tj. Dz. U. z 2006r. Nr 139, poz. 992 ze zm.),

11) ustawy z dnia 07 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (tj. Dz. U z 2012 poz. 1228 ze zm.),

12) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w  trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2012r. poz. 1356),

13) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 231 poz. 1375 ze zm.),

14) ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 966 ze zm.),

15) ustawy z dnia ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 127, poz. 721 ze zm.),

17) niniejszego Statutu,

18) innych przepisów prawa dotyczących instytucji pomocy społecznej i jednostek budżetowych.

§5 

1.Do zadań realizowanych przez Ośrodek w szczególności należy:

1) tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej,

2) analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,

3) praca socjalna rozumiana jako działalność zawodowa mająca na celu udzielenie pomocy osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi,

4) zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin w szczególności poprzez:

  1. a) świadczenie usług przewidzianych ustawą o pomocy społecznej oraz innymi przepisami,
  2. b) przyznawanie i wypłacanie świadczeń przewidzianych ustawą o pomocy społecznej oraz innymi przepisami,

5) współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów,

6) organizowanie różnorodnych form pomocy, a także udział w rozwijaniu infrastruktury odpowiadającej zmieniającym się potrzebom społecznym,

7) projektowanie budżetu w zakresie zadań statutowych i ustawowych Ośrodka,

8) prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych wynikających z gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

9) właściwa organizacja pracy dla realizacji zadań oraz nadzór w zakresie gospodarowania przydzielonymi środkami publicznymi pod względem legalności, gospodarności i celowości,

10) inspirowanie i podejmowanie działań zapobiegających konieczności korzystania przez osoby i rodziny ze świadczeń pomocy społecznej.

§6

Do zadań Ośrodka należy również zapewnienia warunków realizacji zadań statutowych.

§7

  1. Do zadań z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez Ośrodek należą:

1) zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym, w tym:

  1. a)przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, zasiłków okresowych oraz zasiłków stałych,
  2. b) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
  3. c) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
  4. d) opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,
  5. e)sporządzanie oceny w zakresie pomocy społecznej,
  6. f)udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
  7. g)przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  8. h)przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego, opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,
  9. i)praca socjalna,
  10. j)organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
  11. k)prowadzenie i zapewnianie miejsc w mieszkaniach chronionych,
  12. l)dożywianie dzieci,
  13. m)sprawianie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
  14. n)kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
  15. o)pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
  16. p)sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu  elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
  17. q)utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników,
  18. r)opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

2) zadania własne gminy, do których należy:

  1. a)przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
  2. b)przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,
  3. c)zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,
  4. d)podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
  5. e)współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach,

3) zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowane przez gminę, do których należy:

  1. a) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
  2. b) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
  3. c) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
  4. d) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy  społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia
  5. e) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej,
  6. f) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  7. g) wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.

 

2.Do zadań realizowanych przez Ośrodek na podstawie odrębnych przepisów należy:

1) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie świadczeń rodzinnych,

2) opłacanie składek emerytalnych i rentowych oraz zdrowotnych za osoby uprawnione,

3) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie pomocy osobom uprawnionym do alimentów, w tym prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych,

4) podejmowanie działań i form pomocy na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie,

5) ustalanie uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych przysługującym świadczeniobiorcom innym niż ubezpieczeni, zamieszkałym na terenie miasta Gniezna,

6) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie dodatków mieszkaniowych,

7) wspieranie rodziny w realizacji ich funkcji i zadań.

§8

Do zadań Ośrodka należy ponadto wykonywanie:

1) innych zadań Miasta Gniezna z zakresu pomocy społecznej, na zasadach określonych w porozumieniach zawartych przez Miasto Gniezno z organami administracji rządowej lub innymi podmiotami,

2) innych zadań Miasta Gniezna określonych uchwałami Rady Miasta Gniezna i zarządzeniami Prezydenta Miasta Gniezna.

§9

Ośrodek może wytaczać na rzecz obywateli powództwo o roszczenie alimentacyjne.

§10

Ośrodek współdziała z prowadzącymi działalność organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi, w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.

 

Dział III 

Organizacja i zarządzanie MOPS.

§ 11

 

  1. Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Gnieźnie kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor Ośrodka, który jest zatrudniany i zwalniany przez Prezydenta Miasta Gniezna.
  2. Dyrektor Ośrodka wydaje zarządzenia, instrukcje, polecenia służbowe oraz wprowadza regulaminy dotyczące funkcjonowania Ośrodka.
  3. Dyrektor Ośrodka wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w MOPS.
  4. Dyrektor Ośrodka jest umocowany w ramach zwykłego zarządu do składania oświadczeń woli i dokonywania czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem, mających na celu realizację zadań statutowych lub ustawowych Ośrodka, a także do występowania i prowadzenia w imieniu Miasta Gniezna spraw przed sądami w charakterze strony, wnioskodawcy, uczestnika postępowania na podstawie odrębnych pełnomocnictw.
  5. Dyrektor Ośrodka wydaje decyzje administracyjne na podstawie upoważnienia udzielonego przez Prezydenta Miasta Gniezna.
  6. Dyrektor Ośrodka odpowiada za organizację i należyte funkcjonowanie kontroli zarządczej.

§12

  1. Dyrektor kieruje pracami Ośrodka przy pomocy:
    – zastępcy dyrektora,
    – głównego księgowego,
    – kierowników komórek organizacyjnych,
    – samodzielnych stanowisk pracy.
  2. Funkcjonowanie Ośrodka opiera się na zasadach, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
  3. Dyrektor Ośrodka określa w Regulaminie Organizacyjnym zatwierdzonym przez Prezydenta Miasta Gniezna strukturę organizacyjną Ośrodka z uwzględnieniem podziału nakomórki organizacyjne i określa ich szczegółowy zakres zadań.

Dział IV.
Gospodarka finansowa.

§ 13

 

  1. Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
  2. Gospodarując środkami publicznymi Ośrodek zapewnia ich wydatkowanie w sposób gospodarny, celowy i oszczędny, dążąc do uzyskania możliwie najlepszych efektów.
  3. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest roczny plan finansowy.
  4. Ośrodek posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
  5. Majątek Ośrodka stanowi własność Miasta Gniezna i może być wykorzystany jedynie do celów związanych z realizacją zadań statutowych.

Dział V
Postanowienia końcowe.

§14

 Wszelkie zmiany statutu wymagają stosownej uchwały Rady Miasta Gniezna.

 

 

Uchwała Nr Nr XXXVIII/ 474/ 2013 z dnia 27 Listopada 2013 roku – pobierz

Status Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnieźnie z dnia 27 Listopada 2013 roku – pobierz