Szukaj

Zadania Ośrodka

Witamy serdecznie na oficjalnej stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnieźnie. Znajdziecie tutaj Państwo informacje, dotyczące w szczególności:
  • zakresu pomocy społecznej,

  • usług opiekuńczych,

  • pomocy osobom niepełnosprawnym,

  • pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom, dotkniętych problemem przemocy

  • świadczeń rodzinnych,

  • funduszu alimentacyjnego.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gnieźnie jest jednostką organizacyjną Miasta Gniezna.
Działa na podstawie:
  • uchwał Rady Miasta Gniezna,

  • zarządzeń Prezydenta Miasta Gniezna oraz Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnieźnie,

  • innych aktów prawnych.

Ośrodek jest podstawową jednostką organizacyjną systemu pomocy społecznej w Gnieźnie.

Ośrodkiem kieruje Dyrektor, którego Prezydent Miasta Gniezna upoważnił do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie wykonywania zadań zleconych, zadań własnych gminy oraz własnych o charakterze obowiązkowym.

Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:

  1. Zapewnienie warunków organizacyjnych i finansowych niezbędnych do funkcjonowania i realizacji zadań powierzonych ośrodkowi.

  2. Wykonywanie zadań wynikających z uchwał, zarządzeń i wytycznych organów Miasta.

  3. Reprezentowanie ośrodka na zewnątrz.

  4. Wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników ośrodka.

  5. Zarządzanie mieniem ośrodka.

  6. Ustalanie zakresów działania komórek organizacyjnych ośrodka oraz zadań wynikających z planów i przedsięwzięć.

  7. Składanie oświadczeń woli w imieniu ośrodka, w oparciu o udzielone pełnomocnictwa oraz zawieranie umów cywilno-prawnych.

  8. Podejmowanie decyzji, wydawanie zarządzeń, instrukcji i regulaminów zgodnie z zakresem działania.

  9. Ustalenie planów dochodów i wydatków ośrodka.

  10. Sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań ośrodka.

  11. Zabezpieczenie mienia ośrodka przed kradzieżą, dewastacją i właściwych warunków bhp i przeciwpożarowych.

  12. Dbałość o szkolenie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadr.

  13. Gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

  14. Organizowanie kontroli wewnętrznej i nadzór nad realizacją wniosków pokontrolnych.

Do zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnieźnie należy:

  1. Kompleksowa pomoc osobom i rodzinom w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własny potencjał i możliwości.

  2. Przeciwdziałanie patologii społecznej.

  3. Pomoc rodzinom we właściwym wypełnianiu ich funkcji i zadań.

  4. Wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.

  5. Podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielniania osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

  6. Udzielanie pomocy osobie dotkniętej przemocą w rodzinie.

  7. Przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń.

Zadania Ośrodka Pomocy Społecznej obejmują:

Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym:

  • opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,

  • sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,

  • udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

  • przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

  • opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,

  • praca socjalna,

  • organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

  • prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczowychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

  • tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

  • dożywianie dzieci,

  • sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

  • kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

  • pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,

  • sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,

  • utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników,

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

  • opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Zadania własne gminy

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

  • przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
    prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,

  • podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,

  • współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

Zadania zlecone gminy

  • organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

  • prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
    realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom,

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

  • wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.

Zadania z zakresu pomocy społecznej Ośrodek realizuje w ramach zadań własnych oraz zadań zleconych gminie.
Szczegółowy podział zadań na własne i zlecone określa ustawa o pomocy społecznej.
Zadania własne Ośrodek realizuje zgodnie z ustaleniem rady gminy.
Zadania zlecone realizowane są na podstawie szczegółowych porozumień z organem administracji rządowej po zapewnieniu przez nich na ten cel środków.

Skip to content