Załącznik do Uchwały Nr XXXVIII/ 474/ 2013
Rady Miasta Gniezna z dnia 27.11.2013r.
Statut
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Gnieźnie
Dział I
Przepisy ogólne.
§1
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gnieźnie, zwany dalej Ośrodkiem, jest samodzielną jednostką organizacyjną Miasta Gniezna, nie posiadającą osobowości prawnej.
- Ośrodek działa jako wyodrębniona jednostka budżetowa Miasta Gniezna w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.
- Ośrodek realizuje zadania:
1) Miasta Gniezna w zakresie pomocy społecznej, będące zadaniami gminy, własne oraz zlecone, nałożone ustawami albo wykonywane na podstawie porozumień zawartych z organami administracji rządowej,
2) na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego lub innymi podmiotami,
3) w oparciu o Zarządzenie Prezydenta Miasta Gniezna w zakresie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
4) w oparciu o Zarządzenie Prezydenta Miasta Gniezna w zakresie ustawy o dodatkach mieszkaniowych,
5) inne zadania Miasta Gniezna określone jako zadania Ośrodka w niniejszym Statucie lub wynikające z przepisów prawa.
§2
- Siedzibą Ośrodka jest Miasto Gniezno.
- Terenem działalności Ośrodka jest obszar administracyjny Miasta Gniezna.
Dział II.
Cele i zadania.
§3
Celem działalności Ośrodka jest:
1) zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka,
2) umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia oraz zapobieganie powstawaniu takich sytuacji,
3) przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,
4) wsparcie rodzin we właściwym wypełnianiu ich funkcji i zadań.
§4
Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:
1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwanej dalej ustawą o pomocy społecznej (tj. Dz. U. 2013r. poz. 182 ze zm.),
2) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013r. poz. 594 ze zm.),
3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2008r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.),
4) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej (tj. Dz. U. z 2013r. poz. 135 ze zm.),
5) ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „ Pomoc państwa w dożywianiu” (Dz. U. z 2005r. Nr 267, poz. 2259 ze zm.),
6) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 ze zm.)
7) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013r. poz. 885 ze zm.),
8) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),
9) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2013r. poz. 907 ze zm.),
10) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tj. Dz. U. z 2006r. Nr 139, poz. 992 ze zm.),
11) ustawy z dnia 07 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (tj. Dz. U z 2012 poz. 1228 ze zm.),
12) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2012r. poz. 1356),
13) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 231 poz. 1375 ze zm.),
14) ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 966 ze zm.),
15) ustawy z dnia ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 127, poz. 721 ze zm.),
17) niniejszego Statutu,
18) innych przepisów prawa dotyczących instytucji pomocy społecznej i jednostek budżetowych.
§5
1.Do zadań realizowanych przez Ośrodek w szczególności należy:
1) tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej,
2) analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
3) praca socjalna rozumiana jako działalność zawodowa mająca na celu udzielenie pomocy osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi,
4) zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin w szczególności poprzez:
- a) świadczenie usług przewidzianych ustawą o pomocy społecznej oraz innymi przepisami,
- b) przyznawanie i wypłacanie świadczeń przewidzianych ustawą o pomocy społecznej oraz innymi przepisami,
5) współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów,
6) organizowanie różnorodnych form pomocy, a także udział w rozwijaniu infrastruktury odpowiadającej zmieniającym się potrzebom społecznym,
7) projektowanie budżetu w zakresie zadań statutowych i ustawowych Ośrodka,
8) prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych wynikających z gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
9) właściwa organizacja pracy dla realizacji zadań oraz nadzór w zakresie gospodarowania przydzielonymi środkami publicznymi pod względem legalności, gospodarności i celowości,
10) inspirowanie i podejmowanie działań zapobiegających konieczności korzystania przez osoby i rodziny ze świadczeń pomocy społecznej.
§6
Do zadań Ośrodka należy również zapewnienia warunków realizacji zadań statutowych.
§7
- Do zadań z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez Ośrodek należą:
1) zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym, w tym:
- a)przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, zasiłków okresowych oraz zasiłków stałych,
- b) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
- c) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
- d) opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,
- e)sporządzanie oceny w zakresie pomocy społecznej,
- f)udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
- g)przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- h)przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego, opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,
- i)praca socjalna,
- j)organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- k)prowadzenie i zapewnianie miejsc w mieszkaniach chronionych,
- l)dożywianie dzieci,
- m)sprawianie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
- n)kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
- o)pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
- p)sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
- q)utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników,
- r)opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
2) zadania własne gminy, do których należy:
- a)przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
- b)przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,
- c)zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,
- d)podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
- e)współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach,
3) zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowane przez gminę, do których należy:
- a) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- b) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
- c) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- d) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia
- e) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej,
- f) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- g) wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.
2.Do zadań realizowanych przez Ośrodek na podstawie odrębnych przepisów należy:
1) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie świadczeń rodzinnych,
2) opłacanie składek emerytalnych i rentowych oraz zdrowotnych za osoby uprawnione,
3) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie pomocy osobom uprawnionym do alimentów, w tym prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych,
4) podejmowanie działań i form pomocy na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
5) ustalanie uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych przysługującym świadczeniobiorcom innym niż ubezpieczeni, zamieszkałym na terenie miasta Gniezna,
6) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie dodatków mieszkaniowych,
7) wspieranie rodziny w realizacji ich funkcji i zadań.
§8
Do zadań Ośrodka należy ponadto wykonywanie:
1) innych zadań Miasta Gniezna z zakresu pomocy społecznej, na zasadach określonych w porozumieniach zawartych przez Miasto Gniezno z organami administracji rządowej lub innymi podmiotami,
2) innych zadań Miasta Gniezna określonych uchwałami Rady Miasta Gniezna i zarządzeniami Prezydenta Miasta Gniezna.
§9
Ośrodek może wytaczać na rzecz obywateli powództwo o roszczenie alimentacyjne.
§10
Ośrodek współdziała z prowadzącymi działalność organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi, w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
Dział III
Organizacja i zarządzanie MOPS.
§ 11
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Gnieźnie kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor Ośrodka, który jest zatrudniany i zwalniany przez Prezydenta Miasta Gniezna.
- Dyrektor Ośrodka wydaje zarządzenia, instrukcje, polecenia służbowe oraz wprowadza regulaminy dotyczące funkcjonowania Ośrodka.
- Dyrektor Ośrodka wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w MOPS.
- Dyrektor Ośrodka jest umocowany w ramach zwykłego zarządu do składania oświadczeń woli i dokonywania czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem, mających na celu realizację zadań statutowych lub ustawowych Ośrodka, a także do występowania i prowadzenia w imieniu Miasta Gniezna spraw przed sądami w charakterze strony, wnioskodawcy, uczestnika postępowania na podstawie odrębnych pełnomocnictw.
- Dyrektor Ośrodka wydaje decyzje administracyjne na podstawie upoważnienia udzielonego przez Prezydenta Miasta Gniezna.
- Dyrektor Ośrodka odpowiada za organizację i należyte funkcjonowanie kontroli zarządczej.
§12
- Dyrektor kieruje pracami Ośrodka przy pomocy:
– zastępcy dyrektora,
– głównego księgowego,
– kierowników komórek organizacyjnych,
– samodzielnych stanowisk pracy. - Funkcjonowanie Ośrodka opiera się na zasadach, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
- Dyrektor Ośrodka określa w Regulaminie Organizacyjnym zatwierdzonym przez Prezydenta Miasta Gniezna strukturę organizacyjną Ośrodka z uwzględnieniem podziału nakomórki organizacyjne i określa ich szczegółowy zakres zadań.
Dział IV.
Gospodarka finansowa.
§ 13
- Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
- Gospodarując środkami publicznymi Ośrodek zapewnia ich wydatkowanie w sposób gospodarny, celowy i oszczędny, dążąc do uzyskania możliwie najlepszych efektów.
- Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest roczny plan finansowy.
- Ośrodek posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
- Majątek Ośrodka stanowi własność Miasta Gniezna i może być wykorzystany jedynie do celów związanych z realizacją zadań statutowych.
Dział V
Postanowienia końcowe.
§14
Wszelkie zmiany statutu wymagają stosownej uchwały Rady Miasta Gniezna.
Uchwała Nr Nr XXXVIII/ 474/ 2013 z dnia 27 Listopada 2013 roku – pobierz
Status Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnieźnie z dnia 27 Listopada 2013 roku – pobierz