Witamy serdecznie na oficjalnej stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnieźnie. Znajdziecie tutaj Państwo informacje, dotyczące w szczególności:
- zakresu pomocy społecznej,
- usług opiekuńczych,
- pomocy osobom niepełnosprawnym,
- pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom, dotkniętych problemem przemocy
- świadczeń rodzinnych,
- funduszu alimentacyjnego.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gnieźnie jest jednostką organizacyjną Miasta Gniezna.
Działa na podstawie:
- uchwał Rady Miasta Gniezna,
- zarządzeń Prezydenta Miasta Gniezna oraz Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnieźnie,
- innych aktów prawnych.
Ośrodek jest podstawową jednostką organizacyjną systemu pomocy społecznej w Gnieźnie.
Ośrodkiem kieruje Dyrektor, którego Prezydent Miasta Gniezna upoważnił do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie wykonywania zadań zleconych, zadań własnych gminy oraz własnych o charakterze obowiązkowym.
Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
- Zapewnienie warunków organizacyjnych i finansowych niezbędnych do funkcjonowania i realizacji zadań powierzonych ośrodkowi.
- Wykonywanie zadań wynikających z uchwał, zarządzeń i wytycznych organów Miasta.
- Reprezentowanie ośrodka na zewnątrz.
- Wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników ośrodka.
- Zarządzanie mieniem ośrodka.
- Ustalanie zakresów działania komórek organizacyjnych ośrodka oraz zadań wynikających z planów i przedsięwzięć.
- Składanie oświadczeń woli w imieniu ośrodka, w oparciu o udzielone pełnomocnictwa oraz zawieranie umów cywilno-prawnych.
- Podejmowanie decyzji, wydawanie zarządzeń, instrukcji i regulaminów zgodnie z zakresem działania.
- Ustalenie planów dochodów i wydatków ośrodka.
- Sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań ośrodka.
- Zabezpieczenie mienia ośrodka przed kradzieżą, dewastacją i właściwych warunków bhp i przeciwpożarowych.
- Dbałość o szkolenie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadr.
- Gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Organizowanie kontroli wewnętrznej i nadzór nad realizacją wniosków pokontrolnych.
Do zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnieźnie należy:
- Kompleksowa pomoc osobom i rodzinom w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własny potencjał i możliwości.
- Przeciwdziałanie patologii społecznej.
- Pomoc rodzinom we właściwym wypełnianiu ich funkcji i zadań.
- Wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
- Podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielniania osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
- Udzielanie pomocy osobie dotkniętej przemocą w rodzinie.
- Przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń.
Zadania Ośrodka Pomocy Społecznej obejmują:
Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym:
- opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,
- sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,
- udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
- przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
- opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,
- praca socjalna,
- organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczowychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,
- tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
- dożywianie dzieci,
- sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
- kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
- pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
- utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
- opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Zadania własne gminy
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
- przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki, - podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
- współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
Zadania zlecone gminy
- organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
- prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia, - przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.
Zadania z zakresu pomocy społecznej Ośrodek realizuje w ramach zadań własnych oraz zadań zleconych gminie.
Szczegółowy podział zadań na własne i zlecone określa ustawa o pomocy społecznej.
Zadania własne Ośrodek realizuje zgodnie z ustaleniem rady gminy.
Zadania zlecone realizowane są na podstawie szczegółowych porozumień z organem administracji rządowej po zapewnieniu przez nich na ten cel środków.