Witamy serdecznie na oficjalnej stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnieźnie. Znajdziecie tutaj Państwo informacje, dotyczące w szczególności:
-
zakresu pomocy społecznej,
-
usług opiekuńczych,
-
pomocy osobom niepełnosprawnym,
-
pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom, dotkniętych problemem przemocy
-
świadczeń rodzinnych,
-
funduszu alimentacyjnego.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gnieźnie jest jednostką organizacyjną Miasta Gniezna.
Działa na podstawie:
-
uchwał Rady Miasta Gniezna,
-
zarządzeń Prezydenta Miasta Gniezna oraz Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnieźnie,
-
innych aktów prawnych.
Ośrodek jest podstawową jednostką organizacyjną systemu pomocy społecznej w Gnieźnie.
Ośrodkiem kieruje Dyrektor, którego Prezydent Miasta Gniezna upoważnił do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie wykonywania zadań zleconych, zadań własnych gminy oraz własnych o charakterze obowiązkowym.
Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
-
Zapewnienie warunków organizacyjnych i finansowych niezbędnych do funkcjonowania i realizacji zadań powierzonych ośrodkowi.
-
Wykonywanie zadań wynikających z uchwał, zarządzeń i wytycznych organów Miasta.
-
Reprezentowanie ośrodka na zewnątrz.
-
Wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników ośrodka.
-
Zarządzanie mieniem ośrodka.
-
Ustalanie zakresów działania komórek organizacyjnych ośrodka oraz zadań wynikających z planów i przedsięwzięć.
-
Składanie oświadczeń woli w imieniu ośrodka, w oparciu o udzielone pełnomocnictwa oraz zawieranie umów cywilno-prawnych.
-
Podejmowanie decyzji, wydawanie zarządzeń, instrukcji i regulaminów zgodnie z zakresem działania.
-
Ustalenie planów dochodów i wydatków ośrodka.
-
Sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań ośrodka.
-
Zabezpieczenie mienia ośrodka przed kradzieżą, dewastacją i właściwych warunków bhp i przeciwpożarowych.
-
Dbałość o szkolenie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadr.
-
Gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
-
Organizowanie kontroli wewnętrznej i nadzór nad realizacją wniosków pokontrolnych.
Do zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gnieźnie należy:
-
Kompleksowa pomoc osobom i rodzinom w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własny potencjał i możliwości.
-
Przeciwdziałanie patologii społecznej.
-
Pomoc rodzinom we właściwym wypełnianiu ich funkcji i zadań.
-
Wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
-
Podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielniania osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
-
Udzielanie pomocy osobie dotkniętej przemocą w rodzinie.
-
Przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń.
Zadania Ośrodka Pomocy Społecznej obejmują:
Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym:
-
opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,
-
sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,
-
udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
-
przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
-
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
-
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
-
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
-
przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
-
opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,
-
praca socjalna,
-
organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
-
prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczowychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,
-
tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
-
dożywianie dzieci,
-
sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
-
kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
-
pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
-
sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
-
utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników,
-
przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
-
opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Zadania własne gminy
-
przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
-
przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki, -
podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
-
współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
Zadania zlecone gminy
-
organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
-
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
-
prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia, -
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom,
-
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
-
wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.
Zadania z zakresu pomocy społecznej Ośrodek realizuje w ramach zadań własnych oraz zadań zleconych gminie.
Szczegółowy podział zadań na własne i zlecone określa ustawa o pomocy społecznej.
Zadania własne Ośrodek realizuje zgodnie z ustaleniem rady gminy.
Zadania zlecone realizowane są na podstawie szczegółowych porozumień z organem administracji rządowej po zapewnieniu przez nich na ten cel środków.